De Duurzame Wilg

In het schooljaar 2015-2016 zijn we druk bezig geweest met de commissie De Duurzame Wilg om te verkennen waar wij als school ons verder in willen verduurzamen. In ons plan ‘De Duurzame Wilg in actie’ kunt u lezen wat de ondernomen stappen en het resultaat zijn geweest. Daarnaast staat beschreven wat we de komende jaren graag willen aanpakken.

Met een 4 tal redenen hebben wij op De Wilgen ervoor gekozen een duurzame school te willen zijn omdat:

· wij vinden het belangrijk dat de leerlingen beseffen dat we zuinig moeten zijn op de aarde;
· wij vinden het belangrijk dat de leerlingen spelen in een gezonde omgeving en leren over een duurzame en gezonde leefstijl in een stimulerende samenleving;
· wij vinden het belangrijk om met onze school het goede voorbeeld te geven en de leerlingen en omgeving uit te nodigen om mee te doen;
· wij vinden het belangrijk dat de leerlingen verantwoordelijkheid dragen voor en invloed hebben op hun omgeving

Wij zijn ontzettend trots dat wij al zo ver zijn om een steentje bij te dragen aan een duurzame wereld. Wij willen graag dat in de 8 jaar tijd dat de leerlingen bij ons op school zijn, kennis hebben gemaakt met verschillende onderdelen die onze wereld duurzamer maken. Samen zorgen voor een duurzaam milieu is waar we op De Wilgen voor staan. Hieronder een impressie hoe wij aan duurzaamheid op De Wilgen werken.

Afvalbakken:

Het afval wordt gescheiden verzameld in deze afvalbakken: de blauwe bak is voor het papier,
de rode bak is voor het plastic en de drinkpakjes, de groene bak is voor groente, fruit en tuinafval
en de gele bak is voor drinkpakjes en plastic.

Zonnepanelen op het dak van de school:

LED verlichting door het gehele gebouw:

In het kader van de duurzaamheid wilden we op basisschool De Wilgen graag overstappen
van TL verlichting naar LED verlichting. Na een inventarisatie hebben we gekozen voor LED panelen.
We hebben de bestaande TL bakken laten verwijderen en overal LED panelen geplaatst.

Naast een flinke verlaging in energieverbruik, ziet het er ook veel beter en rustiger uit.
Ook de kleur van het licht is veel natuurlijker en de lichtopbrengst  is sterk toegenomen.

In de computerruimte van de school hebben we een plafond met moodpanelen geplaatst.
Door de centrale ligging is het vanaf alle kanten goed zichtbaar. De complete installatie is
door onszelf in twee dagen afgerond tijdens de zomervakantie.

Het is bekend dat licht een positieve invloed heeft op zowel de mentale als de fysieke gezondheid.
Voldoende licht is essentieel voor onze stemming, concentratie en functioneren.
Met moodpanelen in een wolkenplafond combineren we daglicht met leuke
designs voor een frisse en inspirerende sfeerbeleving.

Nieuwe LED verlichting boven het podium:

De oude podiumlampen waren aan vervanging toe. De lamen waren deels kapot, gaven veel warmte af en werkten op een 380V-stekker. En met het oog op de duurzaamheid op De Wilgen is alles vervangen door LED-verlichting. Hierdoor is het stroomverbruik van de podiumverlichting teruggebracht van 8000 watt naar 165 watt!

Natuur Mileu Educatie:

-Kabouterspeurtocht bij de Heimanshof

-Insectenhotel maken bij Jeugdland

- Vlinders in de klas

-Lespakket "Energie"

Schooltuintjes:

-Planten, zaaien, poten, onkruid wieden, water geven,
samen zorgen we ervoor dat alles groeit en bloeit in onze schooltuin!

Bloemkoolsoep (uit de eigen schooltuin) eten met de hele school

Fruitbomen:

We hebben 1 appelboom gekregen van de Ouderraad, die in de schooltuin geplant is.
       Op 23 november 2016 hebben we 11 fruitbomen gekregen van Fruit Your World. Deze zijn samen
met de leerlingen en bewoners van Ons Tweede Thuis in onze schooltuin geplaatst.

Wat is FruitYourWorld?

FruitYourWorld levert fruitbomen aan iedereen die zijn directe omgeving wil verrijken. Deze fruitbomen zijn gekoppeld aan een mens of groep en via internet aan elkaar verbonden. De kennis die nodig is om mooie opbrengsten te realiseren wordt via het FruitYourWorld platform op internet gedeeld. Recepten om het fruit te verwerken tot sap, jam, taarten of zelfs tot sambal; alles is deelbaar en brengt mensen tot elkaar. FruitYourWorld helpt ook bij het stichten van buurtgaardjes vol fruitbomen. Samen met je buurtgenoten pluk je de vruchten. Op scholen, bij sportverenigingen, buurttuinen, in openbaar groen of in het park. Je kunt er lessen bij geven, snoeicursussen of een oogstfeest organiseren. Zo komen bewoners met elkaar in contact, en krijgen we een eetbare stad. Kijk voor meer informatie op www.fruityourworld.org

De linkjes geven de locties van onze bomen aan. We hopen dat de bomen al snel voor een mooie oogst gaan zorgen, zodat we dit met elkaar kunnen ervaren en delen.

2x    appel Gieserwildeman
www.fruityourworld.org/fruiter/88.html